Tun ind på din baby

”Det er meget simpelt” sagde Helene Bovin, der er jordemoder i Aarhus, i morges på P3, ”det handler bare om at tune ind på din baby”. Indslaget handlede om at flere og flere nye forældre spørger jordemødrene til råds om, hvordan de kan slippe for lorte-bleerne ved at gøre deres babyer renlige allerede fra fødslen. Ble-frie babyer er ikke nogen nyhed, metoden bliver stadig brugt i store dele af verden, bl.a. Indien og Afrika. Det handler om at lytte til og kigge efter de bittesmå tegn, som en baby giver når den skal af med noget, og derefter handle på det ved at holde babyen ind over toilettet eller et andet egnet sted. Og det virker, det er ikke uhygiejnisk, snarere tværtimod, men det kræver tid og opmærksomhed, to ting som det kniber med, også selvom man er på barsel.

Jeg vil ikke gå mere i detaljer med metoden her, men amerikaneren Ingrid Bauer har skrevet en anbefalelsesværdig bog fra 2001 om emnet, som strækker sig langt ud over bleområdet. Hun berører meget interessant pasnings-problematikken, hvordan man gør hvis barnet skal passes af andre end mor.

Men hvordan tuner man ind, hvis man bruger sin barsel på at rende på cafe med veninderne, mødregruppen, går til babyrytmik og babysalmesang, i legestue, konstant er på facebook og mobil, og holder jobbet varmt ved ofte at kigge ind til kollegaerne, eller måske endda være til rådighed på mailen?

Jeg peger ikke fingre af nogen. Hvordan skulle en kvinde kunne kende sine følelser overfor et lille nyt menneske, som hun aldrig har mødt? Det er umuligt. Ofte er barslens længde planlagt, allerede inden man starter på den, for selvfølgelig vil chefer og kollegaer gerne vide hvornår kvinden kommer tilbage, hun er en værdsat medarbejder, hvis indsats må undværes i lang tid. Der ligger et stort pres på kvinden, også fra hendes egen side. ”Nu har jeg kæmpet mig til denne stilling, studeret og arbejdet, og hvad sker der nu når jeg er væk? Jeg giver ikke slip, bare fordi jeg skal være mor…”

Og så er der samfundets pres på den barslende kvinde: ”Du får ammehjerne hvis du ikke kommer lidt ud”, ”Keder du dig ikke?”, ”Kan du nok få tiden til at gå?” ”Ja, nu har du jo masser af tid!”

Allerede inden hun når til fødegangen, mindes hun om at huske at skrive barnet op til pasning senest en måned efter fødslen. Hvis ikke det gøres dagen efter fødslen er det jo nærmest allerede for sent, barnet vil blive tilbudt en plads hos en storrygende dagplejer eller i en vuggestue med pædofile pædagoger…

Jeg skal ikke spille hellig, jeg kunne ikke holde ud at amme særlig længe, jeg skriver mange sms’er, jeg lagde store planer for efteruddannelse under min første barsel, og jeg tog på arbejde igen efter 9 måneders hjemme. Jeg kunne ikke få projekt blefri baby til helt at lykkes, men jeg har nu en dreng på 2½ som ikke har lavet i bleen siden han var 1½ år, og nu har smidt bleen, og en pige på 15 mdr. som kun laver stort i potten, og det har hun gjort siden hun var 8 mdr. Jeg synes det er en succes, for jeg har gjort mit bedste.

Det bedste en nybagt mor kan gøre er at lytte til sit instinkt og være bevidst i de valg hun træffer, i stedet for ukritisk at følge flertallet. Men det er svært, og det kræver stort mod at handle anderledes, for selv de nærmeste og mest troværdige vil prøve at overdøve hendes mavefornemmelse.

Jeg er sikker på, at det ligger dybt i kvinden, at hun selv ved, hvad der er bedst for sit barn. Børn bliver meget hurtigt store, selvhjulpne, og ikke mindst renlige, især hvis de får tid til at øve sig i trygge rammer sammen med en opmærksom forælder.

Derfor skal vi have det frie valg. Pengene skal følge barnet, så familien selv kan bestemme hverdagen, i de få år det drejer sig om. Og så mavefornemmelsen ikke skal druknes i økonomiske spekulationer.

//Marianne Kaufmann, bestyrelsesmedlem og kasserer

Skriv et svar

